فریده سپاهمنصور: بزن و بروهای تلویزیون مخاطب را به ماهواره سوق میدهد/ دعوت دورهمی را نپذیرفتم/ فقط به واکسن ایرانی اعتماد دارم
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۲۴۵۱
بازیگر قدیمی سریالهای تلویزیون اعتقاد دارد سریالی در ذهن مخاطب میماند که کارگردان آن درام را به خوبی بشناسد و بداند چطور باید شخصیتپردازی اتفاق بیفتد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همانطور که مردم بابا پنجعلی قصه "پایتخت" را دوست داشتند با مه لقا خانمِ "نونخ" هم ارتباط عجیب و غریبی پیدا کردند؛ تا جایی که خود سعید آقاخانی کارگردان سریال حتی از نام مهلقا خانم به عنوان عنصری تأثیرگذار در ادامه سریال استفاده کرد و در فضاهایی که نیاز به حضورش بود همه اهالی روستا یک صدا با هم میگفتند: چه کسی اگر بود چنین کاری را به انجام می رساند؟ و همه یک صدا پاسخ میدادند: مهلقا خانم! البته فریده سپاه منصور را برخی به نامِ "مش مریم" فیلم سینمایی "مهمان مامان" داریوش مهرجویی میشناسند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سپاه منصور رنگین کمانی از بازیهای خاطرهانگیز را در کارنامه کاری خود دارد؛ در سریالهایی همچون مدرس، گرگها، امام علی، نیمه پنهان ماه، معصومیت از دست رفته، خانهای در تاریکی و دردسرهای عظیم2.
سپاه منصور بد بازی کردن را خیانت به مردم میداند و به همین دلیل در انتخاب نقشها بسیار سختگیر و دارای وسواس است. او به خبرنگار خبرگزاری تسنیم میگوید: بدانیم این جمعشدنها، به ضرر اکثریت مردم و جامعه تمام میشود؛ به هم آسیب نزنیم و برای هم باشیم. این ویروس شناخته شده نیست و مثل سیل و زمین لرزه نیست. باور کنیم که هست و وجود دارد. بیاییم در این شرایط کرونایی، مهربانی را تمرین کنیم. ما ایرانیایم و این مهربانی و محبت را باید به تمام دنیا بیاموزیم. ما خیلی شعار مهربانی میدهیم. واقعاً تا زمانی که کرونا باشد من هم نیستم و بسیاری از پیشنهادهایم را به این خاطر رد کردهام.
شاید کاراکتر مادر زن نورالدین خانزاده- نون.خ، نقش محوری داستان نبود اما آنقدر عیار بازیگری فریده سپاهمنصور به رخ کشیده شد که شاید در کنار سعید آقاخانی یکی از بهترینهای این سریال تلویزیونی به شمار بیاید. بسیاری از او سؤال میکنند چرا در ادامه "نونخ" حضور نداشت و سپاه منصور چنین پاسخ میدهد: بسیاری از من میپرسند در "نون.خ"2 حضور دارم؟ من از آنجایی که به شهرستان نمیروم و سری دوم همه را در کرمانشاه فیلمبرداری میکنند نتوانستم در خدمت این گروه باشم. شاید رمز موفقیت "نون.خ" در شوخی بدون دردسر با اقوام، این نکته باشد که عمده هنرمندان این مجموعه تلویزیونی، یا کُرد کرمانشاه، سنندج یا بیجاری بودند به غیر از بنده که همشهریشان نبودم. آنها آداب و رسوم خودشان را میدانستند و هیچکس ادای کسی را درنمیآورد.
پیامهای مه لقایی، شگفتزدهام کردند
مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید:
* بگذارید با نکتهای شروع کنیم که شاید برای شما جالب باشد، مردم با تماشای هر فصل "نونخ" نام کاراکتر مهلقا خانم را از یاد نمیبرند. چرا با توجه به عدم حضور شما در سریال، هنوز این کاراکتر توسط نویسنده و کارگردان و حتی در بازتابِ مردمی، کارکردهای خودش را دارد؟
پیامهایی که برای من ارسال میکنند همه مهلقاییاند. واقعاً شگفتزدهام کردهاند؛ البته باید بگویم همه این اتفاقات هم به من برنمیگردد. نویسنده، کارگردان و همه عواملی که این فضا را فراهم کردهاند تا آن بازیگر بتواند شخصیتپردازی کند و موقعیتهایی را به نمایش بگذارد که مخاطب با آن همذاتپنداری کند بیشتر مؤثرند. من فکر میکنم باید بگوییم یک مجموعه است که یک شخصیت را میسازد و خوشبختانه این اتفاق در سریالهایی مثل "پایتخت" و "نونخ" افتاده است.
چرا مهلقا خانم حذف شد؟
* چرا این کاراکتر "مهلقا خانم" در سریال ادامه پیدا نکرد؟
من را دعوت نکردند اما به این دلیل نیست که نخواستند. من گفته بودم اگر بخواهند برای فیلمبرداری به شهرستان بروند نمیتوانم در خدمتشان باشم. چون پیشنهاد میدادند و میخواستند به شهرستان بروند میگفتم نمیپذیرم. حدس من این است به خاطر اینکه تصویربرداری در کرمانشاه اتفاق افتاد و از قبل گفته بودم، طبیعتاً سری دوم دعوت نشدم. همهچیز دست به دست هم داد تا مهلقا در این دنیا نباشد. شانس آوردم که مردم مهلقا را دوست داشتند و وقتی این کاراکتر حذف شد مخاطبین ناراحت شدند. مثل "پایتخت" وقتی بابا پنجعلی از داستان حذف شد انگار یک چیزی از "پایتخت" کم شده است.
خمسه از هیچی، بابا پنجعلی ماندگاری ساخت
* علیرضا خمسه باعث شده این خلأ را مردم احساس کنند یا خود کاراکتر خوب خلق شده است؟
من احساسم این بود آقای خمسه در واقع از هیچی شخصیت ساخت و از روزهای اول و قسمتهای اول پنجعلی هویت داشت و میتوان این کاراکتر را جدایِ از خود سریال "پایتخت" مورد بررسی قرار داد. این اتفاق خوشبختانه با کاراکتر مهلقا و بقیه شخصیتهای سریال "نونخ" هم افتاده است. متأسفانه آنقدر از شخصیتپردازی درست و سریالسازی منطقی فاصله گرفتهایم که جای آن را سریالهای ماهوارهای گرفتهاند که هیچ سرمنزل محتوایی ندارند. سریال ما فراز و فرود و شاخص درست میخواهد؛ وقتی مخاطب پای تماشای این سریالها مینشیند هم همذاتپنداری کند و هم زندگی.
ما از آن روزهایی فاصله گرفتیم که کارگردانها و نویسندگان بهتر رگِ مخاطب را میشناختند. جای تأسف دارد که گاهی در کارهایی که دنباله پیدا کرد شخصیتها 180 درجه تغییر کردند. در حالی که اتفاقاً باید صاحبِ ماهیت و هویت بهتری میشدند. وقتی میگویم مهلقا را مردم میبینند من به خودم نمیگیرم؛ اگر در سریال، مهلقا خانم دیده شده، به خاطر هوشمندی نویسنده و کارگردان بوده و کسانی که کمک کردند این فضا فراهم شود.
اعصابم خُرد میشود وقتی میبینم نقشهایشان را زندگی نمیکنند
* شما همیشه انتقاد داشتید که بیشتر بازیگران در تلویزیون، نقششان را زندگی نمیکنند؛ واقعاً چرا این همه مصنوعی و بیروح؟
برخی انگار فقط دیالوگ میگویند به جای اینکه نقش بازی کنند. یکسری از سریالهای تلویزیون را اصلاً نمیبینم. اعصاب من را خُرد میکند که میبینم برخی از کارگردانهای ما آن سواد دراماتیک را ندارند. درام را نمیشناسند و نمیدانند رابطه آدمها با آدمها چگونه بوده است. به همین خاطر نمیتوانند مخاطب را جذب خودشان کنند؛ چون این عده در وهله اول مخاطب را نمیشناسند. زندگی در میانِ این همه ساخت سریال جایی ندارد؛ حالا اینکه میگویند سفارشی میآیند من اعتقاد دارم سفارشی هم میآیند حداقل نقششان را زندگی کنند. میگویم کارگردان مقصر است، چون میتواند جلوی اشتباهات بازیگری را بگیرد.
متأسفانه آن دورهای که انبوهسازی در تلویزیون اتفاق افتاد دستیار کارگردانهایی آمدند دوره ندیده که درام و نمایش را نمیشناختند، سریال و فیلم ساختند. کارگردانی فقط تکنیک فنی نیست بلکه باید در وهله اول درام و زندگی و ارتباط با جامعه را به خوبی بشناسد. کسانی که به این نکات توجه میکنند کارهایشان ماندگار میشود. اکثر کارگردانهای ما درام را نمیشناسند و از طرفی هم چند سالی است میگویم بحث ممیزی را در تلویزیون منطقیتر کنید تا دست و پای کارگردان و نویسنده بسته نشود.
تحمل ندارم و تلویزیون را خاموش میکنم
* شما حتماً بیننده سریالها و برنامههای تلویزیون هستید؛ دیدنِ چه اتفاقاتی، آزارتان میدهد؟
تلویزیون را روشن میکنم وقتی میبینم عدهای فقط دیالوگ میگویند و کارشان بیروح و بیزندگی است تحمل ندارم و تلویزیون را خاموش میکنم. من بازیگرم، نه حسّ و حالی میبینم و نه همذاتپنداری؛ اعصابم خُرد میشود.
کارهای بزن و برویی، مخاطب را به سمت ماهواره سوق میدهد
* پس دلیلِ عدم ماندگاری بیشتر سریالهای تلویزیون همین است؟
بله. بزن و برویی کار میکنیم و آن کیفیت و وسواس گذشته را نداریم. انگار یادمان رفته که رقیب خطرناکی به نام ماهواره را در مقابلمان داریم. میتوانیم نامش را نیاوریم اما نمیتوانیم حضورش را نفی کنیم. ماهواره هست و تماشاچی تلویزیون را نگهداشتن کار سختی است. در سینما مخاطب بلیت میخرد و بهای آن را میپردازد؛ به خاطر پولی که خرج کرده تا انتها آن فیلم را دنبال میکند. اما به محض مطلوب نبودن سریالی یک کانال دیگری را انتخاب میکند و یا به سراغ شبکههای ماهوارهای میرود. اتفاقی که در سالهای اخیر بسیار پررنگ شده است.
تلویزیون در 1400 دست از کارهای کلیشهای بردارد
* تلویزیون در 1400 باید چه نکاتی را در دستور کار خودش قرار دهد تا مخاطبش را از دست ندهد؟
تلویزیون باید در سال جدید مسائل روز را بیشتر مطرح کند و دست از رفتار تکراری و پرداختن به سوژههای کلیشهای بردارد. فکر میکنم یکی از دلایل موفقیت و به چشم آمدن سریالهایی امثال "نونخ" موضوع جدید و غیرتکراریاش باشد. معمولاً محور سریالهای امروز ما یک دختر و پسریاند که حول محور آنها موضوع طرح میشود. باید تنوع ایجاد شود و برخی از نویسندگان ما دست از سریدوزی بردارند. تلاش و کوشش اهمیت دارد و تنبلی هیچ سودی برای آن سریال موردنظر، تلویزیون و مخاطب نخواهد داشت. قدری دلمان برای مخاطبین بسوزد آنگاه حتماً کارهای بهتری روی آنتن خواهند رفت.
میهمان برنامه تلویزیونی نمیشوم!
* در هیچ کدام از برنامههای معروفِ تلویزیون حضور پیدا نکردید؛ دلیل خاصی داشت؟
احساس میکنم هرچه باید هنرنمایی کنم در فیلم و سریال و تئاتر است و دیگر نیازی نیست بیایم وقت مخاطب را بگیرم و خودم را عرضه کنم. البته که به جز، "خندوانه" بقیه برنامهها از جمله برنامه آقای مدیری و آقای شهاب حسینی از بنده دعوت کردند اما گفتم نمیآیم. چون آمدنِ من دردی دوا نمیکند و آنقدر خلاق نیستم اتفاقی بیفتد برای مخاطب جدید و بِکر به نظر بیاید.
مهلقای سریال دیگری نمیشوم
* اگر برای کار دیگری به شما نقشی شبیه به "مه لقا خانم" پیشنهاد شود، بازی میکنید؟
من نقش تکراری بازی نمیکنم؛ سال 1367 نقش زن تهرانی را در سریال "عقیق" بازی کردم که سال 1370 پخش شد و یک بار هم سال 1398 تکرار آن را در تلویزیون دیدیم. بعد از آن، زن روستایی کاراکتری بود که سالها به من پیشنهاد میشد و من قبول نکردم. یک بار مهلقا را زندگی کردم و به نظرمن برای بارِ بعدی حتماً کلیشهای میشود و نمیتواند تأثیرگذار باشد.
منتظر واکسن کرونای ایرانی میمانم
* چه آرزویی دارید؟
اول از همه پیدا شدن واکسن؛ منتظرم واکسن ایرانی بیاید و به هیچ جای دنیا اعتماد ندارم. در وهله بعدی به طور کل دنیا واکسینه نشوند فایدهای ندارد. یک مقداری بیشتر یکدل باشیم و همدیگر را دوست داشته باشیم و به همدیگر اعتماد کنیم.
تلویزیون در ماه رمضان چه سریالها و برنامههایی دارد؟تجربه آزیتا ترکاشوند از نقش جاسوس زن در تلویزیون/ منتظرِ کاراکترهای چالشبرانگیز و حساس میمانم!رضا عطاران و محمدحسین لطیفی هم وارد رقابت رمضانی شدند/ برگِ برنده در دستِ سریالهای بازپخش یا سریالهای جدید؟نیاز حیاتی سریال "پایتخت" در ادامه راه؟/ گره عجیب و غریب دو قسمت پایانی با دادگاهی بیاساستوضیحات علیرضا مسعودی درباره علت ساخت سریال "نوروز رنگی"/ اخلاقیاتمان عوض شده استانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: رسانه ملی تلویزیون سریال رسانه ملی تلویزیون سریال کارگردان ها مه لقا خانم سپاه منصور برنامه ها سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۲۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
مشکل فنی «هفت» و پخشنشدن قسمت جدید این برنامه تلویزیونی ما را بهیاد این نکته انداخت که مدیریت کنداکتور هم برای چینش ترکیب برنامهها و سریالها اهمیت دارد و هم شرایطی که جلوی پخش نامنظم و اصطلاحاً بدقولی کنداکتوری را بگیرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پسپروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد،
یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند. این بار بدقولی کنداکتوری گریبان برنامه «هفت» را گرفت و شب گذشته علیرغم اعلام گسترده بازگشت «هفت» به کنداکتور پخش شبکه نمایش با اعلام مشکل فنی قسمت جدید این برنامه تلویزیونی روی آنتن نرفت.
پیش از این یک بار دیگر هم پخش برنامه «هفت» بهدلیل مشکلات فنی به سرانجام نرسیده بود، اما پیگیریها نشان میدهد همهچیز آماده و مهیای پخش قسمت جدید بوده است اما یک مشکل فنی باعث شده است با وجود تمام تلاش افراد حاضر در استودیو، برنامه امکان پخش پیدا نکند.
با این اوصاف، عدم پخش بهدلیل مشکل فنی یا در مورد سریالها نرسیدن بهعلت گذراندن مراحل پسپروداکشن و بازتدوین توجیه مناسبی برای احقاق حق مخاطب تلویزیون نیست. شاید مخاطبان قدری به عقب بروند یاد سریال «رعد و برق» مجری برنامه «هفت» بیفتند که چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
پیگیریها نشان میدهد برنامه «هفت» که در چند سال اخیر نتوانسته است همچون گذشتۀ خود موفق و پرمخاطب باشد جمعه هفته آینده به آنتن خواهد آمد.
انتهای پیام/+